Thursday, June 26, 2014

Pengalaman di Blacklisted di CCRIS oleh hutang kad kredit & penyelesaiannya - Part 2

Assalamualaikum and Goodday Bebs. Ni Teman nak kabo...


Sambungan dari Part1

Pengalaman dengan AKPK..

Memula aku memang tak tau sangat pasal AKPK ni... Googling2 pasal die...Ade baca komen2 positif &  negatif pasal AKPK ni. So aku pun sajelah call centre die..

Bile dah dapat call, aku terus straight ahead tanye pasal program die... Then die adelah explain skit2 macam dalam website tu, then die kate nak tau lebih lanjut kene pegi talk die... 

Then aku cakap, aku nak join..operator die kate tak boleh join mcm tu je...kene pegi talk then jumpa consultant die, baru boleh join... dalam kepala aku apa ke susah sangat nak join ni.
Tapi aku quite yakin sebab AKPK ni jabatan berkaitan kerajaan..

Nak set appoinment punyela susah
1. Talk die ada masa2 tertentu...
2. Hari bekerja sahaja. 8 hingga 5.30ptg. Sbtu & Ahad tak keje ( Gomen kannn)
3. Kene set appoinment...takleh trus walk in sebab ada had bilangan yg boleh join talk dalam satu2 masa

So nak taknak kenala amik cuti 1 hari... 

Ape die bgtau dalam talk tu?
Aku tak berapa nak ingat sangat, mostly video presentation pasal pengurusan kredit. Then point penting sekali die bagi tau, kalau join program ni kene follow rules kat bawah. Ni yang aku remember le

1. Segala jenis hutang anda termasuk personal loan dan kad kredit akan di gabungkan jumlahnye.. 
2. So payment akan di buat ke AKPK ikut ansuran yg dah dipersetujui bersama (kadar ansuran ni tidak di buat mase talk. Kite kan ada satu sesi lain. Nanti aku cite).

 Misal kate kite nak bayar lebih, kite tak boleh maskkan ke AKPK.. AKPK hanya akan terima nilai yg sudah ditetapkan..So kalau nak bayar lebih, kite kene masukkan ke adalm akaun bank yg kite hutang tu sendiri.

Sebabnye, selepas kite deposit diut ke AKPK, AKPK akan distribute ke bank2 yg kite berhutang. So means AKPK dah buat perjanjian dengan bank2 itu dengan nilai sebanyak yg di persetujui oleh kite ngan AKPK..

3. Dalam tempoh program, kite di block dari buat ape2 pinjaman (the hardest part). Kad kredit automatically di lupuskan dan kene block.  Ini adalah untuk mengdisiplinkan kite dari buat hutang2 lagi

4. Tapi yg bestpart, orang bank tak akan call kite lagi..kalau ade, die suruh laporkan dekat AKPK untuk tindakan

Sesi Soal Jawab

So part last dalam talk tu adalah soal jawab... Mase aku dulu, gile ramai yg menyoal. Yelah, setiap orang lain kes masing2...ade yang jadi garentor untuk org ni pastu lari...ade yg hutang 3, 4 buah keta... pendek kate, main ratus2 ribu la hutang diorang..... kirenye kes aku ni macam celah gigi je kot... itu buat yg mase talk tu drag spai 2 -3 jam. Tapi interesting sebab kite tak penah terpikir pasal kes2 macam ni pon bole berlaku. So automtik ia akan aware kan kite pasal benda2 ni in the future...
Pendek kata, really educational lah....tak rugi ikut

Orang yg handle talk tu adalah orang yg profesional. Die straight tu the point..kalau boleh, boleh...kalau tak boleh,tak boleh...

Bile dah habis talk, die akan bagi satu card yg menandakan kite dah join talk.. So bile dah ade card tu, bru boleh join AKPK.

Sesi bersama kauselar

Ade lagi satu session sebelum kite join program. Kene buat appoinment (lagi sekali daa). So this time one by one dengan kaunselar

Dalam sesi tu, aku di suruh list up jumlah pendapatan dan segala perbelanjaan...jangan skip mana2 monthly commitment yg kite ade.. Daripada list tu, die cube bantu kite take out unnecessary things yg kite bayar.. Then die akan decide berapa ansuran yg kite mampu bayar. Kite tak semestinya kene bersetuju dengan jumlh yg die bgtau.. Macam aku, die letak very low....Aku rase aku mampu bayar lebih dari tu then aku add up skit.. Then dua2 setuju, so isila borang bagai..

Tapi satuje.... kalau kite miss bayar walau sekali..automatic kite akan off dari program ...so orang bank akan haunted kite lagi skali. So kene pastikan nilai ansuran bulanan tu paling selamat untuk kite bayar.. sedikit pun tak ape, kalau nak bayar lebih, direct ke bank


Perhatikan Statement bulanan Kredit Kad

Bile kite dah bayar first payment, bank akan hntar surat kat kite bgtau yg kite telah join program ngan AKPK. .. Monthly statement akan tetap di hantar. So dalam statement u boleh nmpak jumlah yg AKPK bayar kt bank tu.. yg best tu, dah takde interest di kenakan...

Kalau kite bayar advace kat bank, nilai tu akan klua kat kitenye statement nanti


 Cara Menamatkan program lebih awal

Kite bole menamatkan program awal dengan membayar baki pinjaman ke bank2 berkaitan. Just pergi ke bank tersebut dan bgtau kite bawah program akpk dan nak bayar habis. Bile dah bayar habis, bank akan buat surat completion of program dan bank tersebut akan submit ke AKPK.

Then AKPK akan send nama kite Bank Negara utk clearkan nama dari C CRIS. Proses utk clearkan nama dari CCRIS mengambil masa maksimum sehingga 6 bulan. Lepas 6 bulan, baru anda boleh apply for loan if you wish to.  Saya completekan program awal sebab saya nak beli rumah.

Betul ke Selepas Join AKPK nama anda akan di blacklist forever?

Saya ada baca blog http://maszmadi.blogspot.com/2013/05/jangan-join-akpk.html  , die kate bile join akpk akan di blacklist forever daripada apa2 bank. Well, thats BULLSHIT!!

Saya dah join akpk dan lepas complete program, dengan jayanya  boleh buat housing loan, ASB loan, buat credit card...No problem bro. Bukanla nak promote AKPK, but jangan bagi facts yg salah kat orang lain.

Bile join AKPK ni, saya boleh control perbelanjaan saya dengan cash money yg ada. Kalau anda dah berhutang, tak payahlah anda nak tambah hutang lagi ngan buat house loan, loan kereta, dll.... tu sebab die 'quarantine ' anda drpada apa2 loan...










4 comments:

  1. TAHNIAH SBB DA BEBAS DR HUTANG TP NAK TNYA HUTANG APE JE YG BOLE JOIN DGN AKPK NI??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Personal loan (saya under bank rakyat), AEON dan pinjaman kereta.

      Delete
  2. Tuan, lepas jumpa kaunselor n serahkan semua penyata, akan kena trun AKPK lg ke? Bukan apa, jauh la... huhuhu

    ReplyDelete
  3. Salam tuan berapa lama tempoh kita boleh buat loan lagi lepas settle semua hutang dengan akpk sebab sy nk beli rumah thanks

    ReplyDelete