Wednesday, November 6, 2013

Pengalaman beli rumah second hand - Part 2

Assalamualaikum and Goodday Bebs.... Ni Teman nak kabo..

Sebelum ni aku dah cite tentang market value dan pinjaman bank.. So ape lagi nak buat kalau valuer kate ok?

A. Bank Interest, Monthly Installment dan Documentation

Apabila valuer setuju dengan 'Declared selling price' so bank akan bagitau berapa percent pinjaman.. Kebanyakan bank akan bagi 90% tapi ader jugak yg bagi 85% atau 80%...lagi sikit, lagila banyak duit kite kene topup sendiri.. Ini depends dekat orang bank tu jugak.. kalau die rase percaye ko bole baya bulan2 banyak ,die akan bgi tinggi.... Setakat ni yg aku pergi, 3 bank yg bgi 90%, Maybank, CIMB, dan Allienze bank..  kadang2 org bank ni amat cerewet, nak tu la, nak ni la...Macam CIMB, die nak mane2 akaun yang aku ade buat simpanan peribadi..kononnye nk tengok diciplin aku menyimpan laaa...
Allienze ok, tapi sebab aku dapat offer Maybank dulu, so aku go for maybank..

Then orang bank akan explain interest die, total monthly installment berapa yang ko nak kene baya. Selalunye interest die dari 2.2% to 2.8%

Then kalau setuju die suh submit documents as below

1. Payslip 3 bulan
2. KWSP
3. Bank statement 3 bulan (utk gaji)
5. Photostat Geran
6. Photostat IC
7. Surat Pengesahan Majikan

Itu utk maybank, kalau bank lain ade gak yg mintak dokumen tambahan

8. EA form
9. SNP / Booking Receipt /Surat Akuan Menjual

So no 9 tu, kalau yg takde  bayar pape kt owner, then buatla surat Akuan Menjual yg ditandatangani oleh Owner dan Pembeli.. or just suruh owner prepare booking receipt..

B. Penelitian Geran Rumah

Sebelum kite proceed to send semua documents tu dekat bank... Sila teliti salinan geran rumah tersebut.
Ape yg kite penting perlu disahkan adalah.

1. Penama Geran - Penama geran mestilah nama penjual
2. Penama Tak terikat dengan Bank/institusi pinjaman - Jika terdapat nama bank atau institusi pinjaman lain pada geran, maksudnya owner still lagi berhutang dengan bank. Kalau macam ni, owner kena langsaikan hutang die dengan bank dahulu, buang nama bank pada geran, baru bole jual dekat sape2..
3. Geran yg betul - Geran asal adalah original dan merujuk kepada rumah yg di jual

C. Approval, pemprosessan document dan lawyer

So bile semua document dah complete, kite dah bolela hantar kt bank.. Selalunye bank akan amik mase 2 minggu untuk approval process. Mase aku haritu, tak sampai seminggu dah aprrove dah.
Upon approval, bank akan panggil kite utk sign bebrapa documents, then akan tanya kite pasal lawyer..
" U nak pakai lawyer sendiri ke atau Bank punye?"..Amoi bank tu tnya.. So aku malas nk pikir banyak, aku pon select yg bank appointed lawyer. Then bank akan bagi contact number lawyer tu kt kite.. Pihak bank akan hantar terus document2 dekat lawyer tersebut.. Kite perlu berjumpa lawyer tesebut utk proses SNP dan sebagainya..

Aku akan update lagi dalam next post..wasalam..





No comments:

Post a Comment