Tuesday, November 5, 2013

Pengalaman beli rumah second hand - Part 1

Assalamualaikum and goodday bebs.... Ni teman nak kabo...

Alhamdullillah semua hal berkaitan pembelian rumah dah selesai...Akhirnya aku dapat la jugak beli rumah walaupun rumah teres aje... So ni nk share pengalaman sikit

A. Isu Harga Rumah, Gaji dan lokasi..

Harga rumah sekarang memang melampau tingginye.. Untuk mendapat landed house baru , paling kurang harge 300k keatas...  Nak murah memang ade, tapi location? nuu diaaaaa...kat ceruk...
Dan kalau ade yg murah skit pun, apartment.... Tapi takkan aku nk duk apartment bile aku tua nnti..baya pulak smpai umor 60 thun..
Dan dengan gaji aku yg tak seberapa ni, 300k punya rumah pun aku tak berapa nk mampu...kalau nk di kira2, sebulan dalam 1500 ke atas...

B. Rumah kosong opposite umah mak aku..

Dalam mencari2 rumah, tup tup...orang depan rumah mak aku nk jual umah die..die nk jual 170k....
not bad, rumah pun corner lot...tapi berbaloi ke? akupun bukan kerje kt kg?.. So kenape aku still nk beli rumah tu.. Sebabnye

1. Value rumah tu lebih dari harga di jual
2. Landed house dan corner lot (mase depan bole renovate tmbah tepi kalau ade duit)
3. Rate sewa kt situ RM800 ke atas (search kt mudah.com). So aku just topup sikit je bulan2 kalau di sewakan..
4. Depan umah Mak aku...(Jarak 12 kaki)


C. Duit dalam tangan tiada, tapi bolehke nk beli rumah second?

Seperti yang kite tau, nak beli rumah 2nd, mestila ada cash dalam tangan, untuk bayar deposit, atau booking fee kat owner....tapi tak semestinye
Macam kes aku, owner die trust aku 100% dan die tak iklankan lagi hal penjualan rumah tu kt mane2 atau sape2...so aku xde baya duit satu sen pun dkat die.. yela, penat2 turun ipoh ..die nmpak sikit keinginan nk beli tu ye tak..

Tapi, nanti timbul gak masalah sikit, bile kite xde byar ape2 deposit

D. Market value dan pinjaman Bank

Sebelum nak pergi bank nak tnya pasal pinjaman, kene dapatkan benda2 berikut
1. Salinan Geran
2. Info rumah yg nak dibeli (rumah jenis ape? dah renovate ke? )

Bile dah smpai bank, org bank akan tnye bende2 ni...lepas tu diorang tanye berapa owner nak jual..
Haaa...kat sini point kite kene amik port.. Selalunye bank akan bagi 90% at most utk pinjaman rumah 2nd.
So kalau owner nk jual lets say 100k, ko hanya akan dapat pinjam 90k, sebab bank akan assume ko dah bayar 10k sebagai deposit..

Haaa, kalau yg xde duit 10k utk bayar selebihnye, kite ade 2 option
1. declare kt bank ,harga owner jual + 10%.. So kalau harga asal 100k, declare kat bank yg owner jual 110k... TAPI, kite kene dapatkan persetujuan dahulu daripada owner...

2. Declare kat bank harga yang sama, but Mintak hold dekat owner utk byar 10k tu, selepas dapat keluar KWSP... KWSP hanya akan dapat diuruskan selepas bank telah approve loan anda ye..

Haa, itu baru nak declare kat bank harge jualan rumah... Next, bank akan check market value rumah tu dekat valuer... So, kalau valuer rase harge rumah yang ko declare tadi munasabah die akan kate ok..
Tapi kalau valuer tu rase harga rumah ko tu tinggi, die akan letak satu harga di bawah harga yang owner tu nak jual... So, kalau ko tu xde cash money, kalau valuer tu letak harge rendah, better carik bank lain....Sebab lain bank, lain valuer die...

Untuk kes aku, aku go to option 1 and alhamdulillah, valuer kate ok...

Seterusnye nanti aku update dalam part 2.











No comments:

Post a Comment