Friday, November 8, 2013

Kenangan di Iran - Part 1

Assalamualaikum and Goodday bebs....... Ni Teman nak kabo..

Dalam masa heboh pasal Syiah sekarang ni, teringat pulak mase outstation kat Iran dulu...

Mase aku pegi sane dulu, Iran tengah krisis dengan UN pasal pembangunan uranium.. So bile dapat tahu kena pergi sane, adela rase takut2 sikit... Dalam kepala mase tu terbayang berjalan dengan kiri kanan ada tank troops, bangunan kena bedil...tapi, kalau tak pergi, takut nyesal la pulak..

Tukaran Wang Dan pengalaman naik pesawat buruk, Iran Air

Dalam seminggu nak pergi tu, aku ngan member/ technician aku, Din, nak pergi tukar duit... FYI, duit belanja kat sane SDN BHD... cuma makan , tempat tinggal , ngan transport di tanggung..kire ok la tu... Sampai kt kedai mamak, carila matawang Iran...tak jumpa..pegi tempat lain pun tak jumpa... Rupenye, matawang Iran hanya dapat di tukar di IRAN! So kitorang kenala convert bile sampai kat sane...

Then, agent yg prepare flight kitorg tu, pilih Iran air sebab bos aku nak direct flight... Then baru aku tahu, tak banyak international flight yang landed kat Iran. Selain Iran air ,yg aku tahu Etihad aje international flight yg ade mase tu...sebab kitorg blik naik Etihad..

Baru je nak msuk pesawat, attendant MAS tu macam terkejut je tgok kitorg.... "Jauh Jalan Bang?" Ade ape program?" Aku pun jawabla...ade keje sane.... patutla die tekejut....sebab mase tu aku ngan Din je mewakili melayu yg naik pesawat tu...Lain sume muke arab ngan mat saleh sikit...Yela, mane ade melayu sangat kat sane.. yg ade org petronas je la...tu pun x ramai

Dah masuk dalam... Tengok keadaan kabin nye macam dah lama.....suram je kaler die.... Then nak checkout la ape entertainment device yg ade... tengok depan sit...kosong...mane LCD TV ? Remote?
Lepas tu bile dah take off... Flight attendent pun bagila  travelling set ngan headfon besar bagak.... Eh, ade headfon rupenye...nak cucuk tang mane? Kat Lubang idung?..hahah

Cari2 punye carik, jumpela tepi bawah sit.... Takde ape2 tulisan pon kat lubang tu... Aku pun plug in la..
" Tak dengar ape pon Zul" Kata Din... Pelik gak.. " Ade radio kot, cube ko cari ade tak tempat tuning channel die"....Bangang gak kitorang mase tu..

Carik2 tak jumpe...Tiba tiba, die bukak la Screen TV kat depaaaan sekali (nak tunjuk jauhnye skrin tu)...
Kelua la wayang gamba iran... Barule, headfon tadi bebunyik...aku ngan Din pun gelak sakan...manual sungguh. kate aku..


Flight Attendent yang sungguh Tak Menarik dan Kedekut!!

Dah naik flight, so chekout gak la flight attendant die..kannn..... haha...... Observe punya observe...semua nye macam umur dalam lingkungan 40an... " Tue nye rupe diorang" kate Din

Then tibe mase utk minum petang... Sorang attendent Laki, bermisai tebal , umur dalam 40an, tolg hidangkan cofee.. Muke punyela bengis...dalam hati aku, macam mne la die dapat jadi steward nih.....
Then si Din mintak la extra sugar, die pon hulurla cawan yg ada beberapa brown sugar dalam..
Din pun amik la 2 paket...   " TWO SUGAR???" die tempelak Din.. tekejut lak aku.... Din pun letak balik satu dalam cawan tu...pastu die pon blah..
Mak aii...amik gula lebih pon dah bising....kedekut btul..kata aku...ni la first time dalam hidup aku orang bising pasal gula!!!

Gambar Ehsan Mr google. Betul tak cakap aku....muke flight attendant die tua2 & tak menarik..


Nanti aku sambung cite dalm part2......







No comments:

Post a Comment