Friday, September 25, 2015

Backpacking Trip 2015 : Yunnan , CHINA ( Shangrila - Lijiang - Kunming - Luoping) Part 4

Assalamualaikum ,  and goodday beb! Ni Teman nak kabo..

Day 3 ( Tiger Leaping Gorge & Shangrila)

Kami memang amat2 looking forward for the day 3 to come which in our itenarary is our trip to one and only Jade Dragon Snow Mountain. Right before we came to lijiang, kitorg purchased long johns, winter coat, preparation to go up to the snowy mountains. The picture of bluemoonvalley keep poping in my mind..

Teman dah study pasal step nk naik ke atas, how to go there, how to purchase tickets... Masih lagi blur...sebab step die banyak...and i may end up go to the wrong direction.. So thatswhy we hire a tour guide - Rosey..

Rosey the tour guide

Jumpa  contact nama rosey ni dlm synotrip.com dan kami pernah berubung melalui email discussing bout the price and location kitorg nak pergi. In her email, she sounds friendly and just direct towards to the point. I end up chose her sebab rate die yg paling cheap dan munasarawak.

So awal pagi day 2 di lijiang, she's waited at the lobby of our hotel... Comel je orgnye. Muka serabut mcm sebulan tak mandi..haha..mcm org baru lepas dri reality tv survivor..

Rosey yg kanan.. yg kiri tu roseyah..wkaka
So pagi tu dlm 8.30pgi, we all bertolak,..then patah balik kejap sebab aku tertinggal camera..then patah balik.. The view along the way to the park was magnificent.... Gunung ganang.. Rasa tak sabar giler nak smpai
Jade Dragon Snow Mountain dari jauh
The Dissapoinment

Sampai 2 kami di pintu gerbang besar msuk ke park tu, kami di beritahu yg cable car ke puncak di tutup satu hari! Memang betul2 rasa keciwa.... Yang di buka hanya bluemoon valley.. tapi takkan kitorg nak spend RM90 sorang ,hanya utk tgok bluemoonvalley saje? Our bdget benar2 ciput...then nk bayar rosey lagi... So then we discussed dengan rosey.

Rosey bgi 2 option. 1: Kitorang datang balik ke park besok, tapi besok pun belum confirm yg park tu bukak.. Option 2  : Head to other nearby snow mountain which is Shika snow mountains in Shangrila.. 3 hours journey from lijiang..

Sangat susah option yg rosey bagi tu. Tujuan utama datang lijiang ni nak tgok salji. So kalau tak jumpa salji memang tak berbaloilah trip kami. So kami pick option 2, trus ke Shangrila. Bile di tanya pasal accomodation, die kata die boleh book hotel paling murah dan cost tourguide same je..takde tambah lain.. Kami setuju je. Tapi jauh sudut hati teman masih lagi nak tgok jade dragon snow mountain dengan bluemoon valley tu...

Menuju Tiger Leaping Gorge

So kami patah balik ke hotel utk amik barang cukup utk 1 day trip then head towards shangrila. Kami singgah sekejap ke rumah sewa Rosey di Naxi village utk ami barang2 die.

Naxi village
Naxi women
Sebelum kami terus ke shangrila. kami akan singgah ke TGL (Tiger leaping gorge) which supposed to be our tomorrow trip. Futhermore TGL terletak between Lijiang and shangrila. So memang sesuai nak drop by.

Perjalanan ke TGL, tuhan saje yg tau. Kami melalui lereng2 gunung, jalan die betul2 narrow. Btul2 sebelah gaung,  Ketaq lutut... Tak sempat nak hayati view sepanjang jalan sebab tgah kering darah . But view speanjang tu, memang superb.... Rase mcam dlm cerita Lord of the rings...tak sempat nak amik gmbar..paham2 jela..

Kami sampai di TGL lebih kurang 10.30 am, berhenti di rumah parents Rosey di Middle Gorge.yang mana family diorang ada guesthouse and cafe.

Roseys family.. Yg tudung tu amah diorang..wawawa
Kami pun light breakfast kat situ. Makan sandwich yg kitorg buat awal pgi sblum brgerak. Family rosey ni well converse dlm english. Sbb ramai foreigner yg dah stay kt guesthouse die.

The Unexpected Hiking

So agak dlm pukul 11pgi, setelah breakfast bagai. Barula kami start our activity.  Lorong entry hanyalah beberapa meter dari rumah rosey. Kami pun menuruni bukit yg agak landai..

Dalam 10 minit menuruni landai, kami dah nampak view yg kami inginkan.. memang kagum.. Smbil turun smbil snap2 pic. Kami juga melalui tanaman gandum yg masih hijau.. pertama kali nmpak gandum.

View seawal 10 minit menuruni cerun

tanaman gandum yg masih hijau di kiri dan kanan
Semakin lama berjalan, semakin curam cerun di turuni, ada yg hampir 90 darjah. Bayangkan kami semua pakai jeans sahaja. Ada yg pakai kasut boot. Kami tak expect hiking memang mencabar begini. Di tambah dengan gaung di kiri lorong. Tapi kami puas hati sebab view die memang sejuk mata memandang. Cantiknya lukisan Allah S.W.T

Halfway turun
Lorong yg dsediakan di lereng bukit

Setelah 1 jam stengah. Kami hampir sampai ke dasar gorge. Kami berhenti di pit stop yg mana sebuah pondok menjual air dan snack bar utk hikers. Teman , makcik ika dan rosey continue our trip ke paling dasar, smentara 2 org lagi stay kat pondok tadi.. dah semput lah tu.

Di dasar gorge, teman berpeluang tengok dengan lebih dekat sungai yg mengalir deras di tengah2 gorge. Menjelang musim panas arus sungai akan bertambah kuat menurut rosey.

Di dasar gorge

Jeram di tengah2 gorge
Total jarak kami turun ke bawah adalah lebih kurang 1.5km. Lepas dah turun, skang tiba saat yg paling payah. Nak hike naik mula..
Naik adalah lebih mencabar kerana kami tak tempuh jalan yg kami datang tadi. Kami akan daki menuju ke upper gorge yg mana cerun nye kebanyakan hampir 60 ke 90 darjah. Terdapat tali dan dawai besi sebagai tempat nk berpaut sepanjang lorong.

Menuju ke puncak

Hampir sampai..baru ada bayang tangga

Penjual air di lereng bukit

Dan setelah 2 jam perjalanan naik, kami pun smpai di puncak. Kami berjumpa beberapa pendaki lain, ada yg exchange contact number.. Walaupun mengah, namun sangat bangga dapat habiskan pendakian sebelum malam
antara melayu yg berjaya smpai ke puncak..wawawa

Kemudian kami terus menuju ke van yg menunggu kami di tepi jalan. Kami terus menuju ke restoran muslim berdekatan utk makan malam..

Makan malam kali ni sedap skit sebab rosey tolong translate kat tukang masak, apa jenis makanan yg kitorg prefer... baru kenyang makan.

Dari luar tak nmpak cam kedai muslim pun

Ok Konfem..hahaha
Panas baii...

Kami solat sekali kat kedai tu.. Pastu barula kami sampung perjalanan ke shangrila . Dari TGL ke Shangrila amik masa dalam 2 jam.