Saturday, September 19, 2015

Backpacking Trip 2015 : Yunnan , CHINA ( Shangrila - Lijiang - Kunming - Luoping) Part 2

Assalamualaikum ,  and goodday beb! Ni Teman nak kabo..

Part 1 semalam teman dah kabo sedikit pase lijiang and preparation ke sane. Hari ini teman nak kabo pase journey kami semua start day 1

Day 1 ( KUALA LUMPUR -  KUNMING )

Flight kami berlepas dari kuala lumpur jam 1.05ptg dan mendarat di Kunming Changshui Airport pukul 5ptg. So perjalanan mengambil masa lebih kurang 4 jam sahaja. Kami tak purchase on flight meal sbb kami dah lunch dekat klia2 sblum bergerak.
Pemandangan di luar Kunming airport

brgambar di luar airport
 Amik baggage pukul dlm pukul 5.20 , trus ke Surau airport. Terletak dkat dengan cafe starbux ,Surau airport kunming ni mix, lelaki dan perempuan, takde tirai bagai. So muslimat yg nak pakai telekung, pakaila kat toilet.

Wuduk pula kena ambil di toilet. Apa yg bgus, diorang dah sediakan plastic kettle utk kite isi air utk berwuduk yg boleh didapati di dalam surau.

Van Sapu

Selepas selesai solat, dlm pukul 5.40 kami trus mencari van sapu utk ke stesen keretapi. Sebenarnya kita bole saje pegi ke stesen keretapi dgan bus airport. Tetapi di sbabkan kami blum beli tiket lagi dan nk bertolak mlm tu, kami terpaksa cari jalan yg lebih cepat utk ke sana.

Mamat van sapu ni sebenarnya dh usha kitorg awal2 masa klua arrival hall. Klua2 trus je grab kami. English die memg bgus.. Die letak harga CNY200, kami nego2 dapat CNY180.

Nak pegi train station amik masa 30 minit. Tak lama sgt. But diorang drop kami agak jauh dri train station sbb waktu tu org balik kerja, so terlalu ramai org di sekitar station tu

Masalah Komunikasi

Ni merupakan masalah yg paling besar skali. Kami amik masa lama nk beli tiket. Sebab smuanya dalam tulisan cina, tak tau mana yg pegi lijiang, kaunter mana nk pergi

Sblum ni ade baca blog hangnadim. die kate pegi kaunter satu. Malangnya, kaunter satu tutup. kami pun pegi jela mane2 kaunter. Smpai2 kitorang cakap lijiang, amoi kaunter tu tunjuk sebelah kanan kami... kaunter yg mana? die dok cakap cina...haruuuuu

Klua balik... pastu pegi ke kaunter kat belakang (rupe macam kaunter information). Kami pun tnya dlm english... die tunjuk kaunter yg kami bru pegi tadi.... haruuuuuuu

Tgok2 kaunter 1 tadi dah bukak...alhamdulillah... trus kami ke situ... smpai sane, nasib amoi situ boleh cakap english sikit.... die suruh ke kaunter 7..

Sementara kami beratur, bukak internet kat dlm fon, sbb nak mintak mase n seat type yg kitorg prefer.. n tunjuk kt amoi tu...sampai turn kitorg... macam ayam ngan itik la... memula tak paham apa yg die nak kata...rupe2nye, softsleeper yg kitorg idamkan dah habis...kan....sape suruh tak book online
Ni cara kitorg communicate ngan amoi kaunter. Check masa n details kat internet, dan tulis besar2 dalam buku

Then tnye yg lain... yg ada cuma tinggal hardsleeper, katil tengah dan atas... sapu jela...lagipun murah skit...

Korang2 yg nak info pasal train ticket di china boleh ke sini:

Dkat web tu ada tunjuk cara nak baca tiket, n cara nak beli smua

Information yg dlm travelchinaguide/train website

Cara nk baca tiket keretapi

Balai pelepasan

Selepas selesai beli tiket. Kite org pun menuju ke balai pelepasan. Di balai pelepasan tu ada tempat menunggu, dan di kiri kanan terdapat bnyak gate ke serata pelusuk china. Pastikan anda berada di no gate yg betul

contoh gate ke train
Gerabak hardsleeper

Smpai je masa, kami terus cari gerabak kami. No gerabak pun ada di tiket. Punyela jauh sebab tren ni memang bnyak gerabak. Gerabak hardsleeper ni kebanyakan terdiri dari org2 tua dan golongan pertengahan. Yg susahnya, tinggi katil ke katil, muat2 duduk je. Dahla kena panjat, nak letak beg pun susah sbab tempat letak beg tu dkat tepi cermin, di bawah laluan org berjalan..

Start tren bergerak, teman pun duduk le tepi cermin. Ada disediakan small table n couple seat.. leh la lepak2 nk minum... baru dlm stengah jam lepak tepi cermin, datg pengawal keretapi tutup tirai tingkap..... kuangjaq betul... potg stim je... terus aku naik balik katil..layan perasaan sblum tido... nk tido punyala susah.... bayangkan macam dorm...bunyi org bersembang la, ngigau pun ada....yg paling tak tahan...berkahak.........geli wehhh

Lepak tepi tingkap smbil ngunyap
Esok,  teman smbung cite utk hari ke2....