Wednesday, October 23, 2013

Jalan jalan Perth & Western Australia - part 6

Assalamualaikum and Goodday bebs

Sampai ke hari ke 4 di Aussy.. So kali ni kitorg mengembara ke ceruk pedalaman merentasi Avon Valley.
Avon valley di namakan sempena sungai avon yang mengalir h Avon,di lembah tersebut. Terdapat beberapa town kecil di Lembah Avon, Ini termasuklah New Norcia, Toodyay, Goomailing, Northam, York dan Beverly. Lembah ni terdiri drpda padang rumput yang luas, dan saujana mata memandang...

Unfortunately kitorang pergi time Autumn, so kitorg tak dapt nak tengok bunga2 liar yang tumbuh di lembah tersebut.. Bunga2 liar ini akan tumbuh hanya dari spring hingga ke winter, dan mase tu kite akan dapat lihat padang rumput die betul2 hijau...



1. Toodyay

On the way ke toodyay town, kite singgah sebentar di Noble Falls. Noble falls ini adalah kawasan perkelahan kaki air terjun. Air terjun kat sini x sama macam kat ulu bendul, haha.. Air die cetek dan sikit... Mungkin kerana musim autumn so air dan tumbuh tumbuhan menjadi kering.


Di pekan Toodyay terdapat beberapa bangunan lama.. kitorang hanya sempat menjengah ke Connors Mills. Connors mills dahulunya adalah tempat org2 di situ mengisar gandum utk makanan seharian seperti roti..
Kemudiannya kita naik ke lookout point utk melihat pemandangan toodyay dari atas bukit


2. Northam

Northam adalah bandar kedua dalam persinggahan kami.. Tiada apa yang menarik di Northam, cuma bangunan lama dan sungai avon yang merentasinya.


3. York dan Beverly

Kami terus ke york... Dari pengmatan aku, makin jauh ke selatan, makin kecik pekannye.. York pun same seperti pekan pekan lain, terdapat bangunan lama dan of course avon river yang mengalir melauinya.. Di sini kami singgah di lookout point, di mana antara yg tertinggi di avon valley.. dan park sekitar sungai..
Last point adalah beverly di mana kami singgau hanya utk sembahyang


Ok, kite layan video pulak..






No comments:

Post a Comment