Tuesday, December 3, 2013

Jalan jalan Medan - Berastagi - Danau Toba Part 1

Assalamualaikum and goodday bebs,... Ni teman nak kabo

Waktu cuti sekolahlah barula aku dapat bawak parents gi jenjalan... Sebabnye cuti skolah lah Parents aku bru leh rilek.. Kalau tak hari2 kene jaga cucu, hantar dan ambil cucu dari sekolah.. tahla, dah tua2 pun kene keje lagi..patut dah pencen ni kenela rilek..cucu ye tak..taknak pun, kene la jaga jugak..

So aku bawakla mereka jalan2 gi Medan.. Nasib baik la ade co sponsor dri abg aku, kalau tak parah la jugak.. yela,kene sponsor utk 5 org...

Kenapa Medan?

1. Tak jauh, 1 jam flight saje
2. Ade promo, naik MAS pegi balik + baggage 35kg = 150rgt sorang
3. Tempat menginap dan makan adalah murah dan berpatutan. (bace dlm blog org lain )
4. Tempat utk menikmati keindahan, yg penting tak bnyak tmpat shopping...aku x suka habiskan mase bershopping..

Dlm mase 1 bulan sblum berangkat, aku buatla itinerary sendiri .Susunan tempat di buat bedasarkan
1. Time arrive dan depart dari sane
2. Bacaan dari blog2 mereka yg dah travel ke medan sblum ni

Travel dengan orang2 tua lain dari travel ngan isteri or rakan sebaya. So aku kurangkan sikit tempat melawat dan banyakkan sedikit masa berehat, mengambilkira tempt yg di lawat mengambil mase yg lama antaranya..

Supir yang demand
Kalau sesiapa nak melawat Medan, adalah di sarankan untuk menggunakan khidmat supir. Sebabnya
1. Traffic kat sane memang gila
2. GPS tak akan banyak membantu di sebabkan trafficnye yg gila dan jalannye yg teruk serta terpencil
3. papan tanda sangatla menyedihkan dan amat sedikit
4. Pemandu sane memandu dlm keadaan merbahaya

Keluar2 arrival gate, Pak Udin, supir yg aku book, sedang menunggu. Aku book supir dan kereta di Tatacarrentals. Cara book die mudah serta respon dia cepat.

Aku memilih kereta Innova sebab besar dan sisi dia tinggi dari yg lain..takdela lmbab bila nk naik bukit nnti.
Di bawah adalah cost yg perlu di bayar

Harga Sewa         = IDR 450.000,-/Hari = RM126
- Penginapan Supir = IDR 50.000,-/Malam = RM 14
- Makan Supir        = IDR 50.000,-/Hari= RM 14

Mengikut agent tersebut, kalau kite dah  bayarkan makan mereka, tak prlu baya makan supir IDR50 000 tu... But, lain pulak bile kat sana..

Supir aku, Pak Udin ni umor dalam 50thun..dah ade cucu....cara pemanduannye aku tengok ok la...tak la gile2 sangat, ade skali dua la kering darah skit, tupon bukan sebab die, sebab pemandu lain..
But, yang aku tak suke die ni... die ni suke nak perah duit skit...

Firstnye, die suke bawak kitorg makan kat tempat2 mahal...selalu kalau kire, orang kedai tu dah siap2 masuk makan supir.. Serious, kalu sekali makan tengahari, beratusla aku habis...ingatnye bolela budget..

Aku sewa kereta utk 3 hari je sebab hari ke-4 aku dah nk blik awal pagi..so rugi book 4 hari..so aku tnyala die boleh tak hntarkn kitorg blik airport awal pagi tu...die kate bole.. So die mntak kitorg isi minyak nk ke airport.. Lepas tu aku tnye brape upah hntar... die kate Rp250 000... Dalam 60 ringgit...  So pada aku, ok la sebab standard teksi Malaysia... but tadi dah isi minyak die, penuh lak tu...takkan charge hntar smpai 60 ringgit..   Skali aku pergi lobby kt hotel tanya kat receptionist berapa fees taxi kalau nk ke airport, die kata dlm Rp 150,000....   Mak aii, smpai Rp100,000 die tekan aku... dahla isi minyak die penuh.... kalau naik teksi pun dah siap minyak...

Memang aku tak puas hati la...markup gile2 beb... , but aku terpaksa jugak amik die sebab dah isi minyak smpai penuh tadi.. then aku call die  mntak kurang.. "Seikhlas hati ja pak" jawab die... Seikhlas hati? tadi aku tnya ko, ko tekan aku cukup..skang ko kate seikhlas hati lak.....panas je

Balik bab makan tadi...ikut agent tu, makan + penginapan supir = Rp100,000. Sepatutnye, kalau aku dah 'sponsor' die makan...aku patut bayar Rp50,000 je...  Dah smpai hotel malam tu aku bgila, Rp 100,000 walaupun dah spnsor makan die pagi ngan tengahari.. " Mana cukup ni pak, ni utk makan saja cukupla".. Eh, demand lak supir aku nih...takkan ko makan  malam smpai 28 ringgit? Malas nk layan aku bgi la Rp150000..

So aku tak brapa syorkan die kalau korang ingat nk berbudget2 kat sane... tapi pemanduan die ok, utk orang yg ade darah tingii..heheh

Day1, Medan - Berastagi

Kitorg arrive kt Medan pukul 6pgi, klua gate dlm 6.30pgi. Pak udin datg jemput dan kitorang terus ke Medan utk breakfast... Kedai kite breakfast tu nama die Kafe Sinar Pagi... Menu die, Soto ngan lauk pauk..
Aku memang minat soto, dan soto die memang power.. Breakfast aje dah kena 70 ringgit...huuuh...

Then kitorang headed to Berastagi. Perjalanan amik masa dlm 2.5 jam. Di berastagi kami lawat dua tempat je, Pasar Buah dan Bukit Gundaling.  Ade satu lagi tempat,sebuah tokong buddha besar...tapi mak aku x nak pegi..

Jagung Bakar, Pasar Buah Berastagi dan Gundaling.

Sebelum smpai berastagi, kotang singgah untuk makan jagung bakar di tepi jalan.. kawasan tu memang tempat orang jual jagung bakar.. jagung bakar die serious sedap

Pasar buah dan bukit gundaling amat dekat dan bersebelahan. Di pasar buah, terdapat jualan berbagai2 cenderahati, buah-buahan dan bunga... Yg tak best tu, blum lagi klua, 2 ke 3 orang pegang kuda menunggu btul2 datang dan tunggu betul2 depan kereta kitorang... Diorang dah nmpak target, anak sedara aku.. Then aku tnya kt ank sedara aku tu, die x nak naik...takut... Aku pun kte kt penjual tu x nak...aduss..macam2 diorang jawab..penat aku nk layan..blah je..

Bukit gundaling dlm 10 minit je dari Pasar Buah. Di situ kita boleh tengok 2 Gunung, Gunung Sibayak dan Gunung Sinabung yg meletus baru2 ni...Gunung Sinabung tak jelas sgt sebab asap gunung berapi tu menutup permukaan gunung.. Kat sini pun ada orang promote naik kuda.. last2 kitorang naik la jugak

So dah habis shopping, kitorang check in hotel sebab semua dah penat & ngantuk...yela, gerak dari rumah kul 4 pgi dan ada yang tak tido dari semalam....iaitu aku...