Wednesday, December 4, 2013

Jalan jalan Medan - Berastagi - Danau Toba Part 2

Assalamualaikum and Goodday Bebs...  Ni Teman Nak kabo...

Sambungan dari Part 1

Di Berastagi, kitorang spend 1 malam di Mikie Holiday Resort. Hotelnye not bad, taman die cantik dan bersebalahan Theme Park dan Fast food (ala2 KFC).. Theme Park die juga not bad, ade sesetngah permainan lebih kurang di genting dan sunway lagoon.. Aku amik bilik paling murah, mikie value.. dlm RM100 semalam. Internet die ok, ade hot shower (lepas kul 4ptg dan sebelum pukul 10 pagi) dan breakfast di sediakan. Utk detail sila lawat di sini .

Untuk makan tengahari atau makan malam, jangan bmbang kerana terdapat berberapa kedai makan Muslim dlm walking distance dari hotel tu, serta terdapat juga restoran Muslim di sekitar bandar berastagi


Day 2: Berastagi - Danau Toba/Samosir

Hari kedua tu kami bertolak dlm pukul 9pgi ke Danau Toba. Dlm perjalanan tu kami singgah di Air Terjun Si Piso2 lookup point stelah 2 jam perjalanan. Kite hanya dapat melihat air terjun si piso piso dari jarak jauh. Di situ juga boleh melihat keindahan danau toba dari atas bukit.... Serious, Cantik dan Superb... Puas hatila dapat smpai.


Dah habis buat sesi photoshoot, kitorg pon teruskan perjalanan ke Parapat, iaitu bandar tebing danau toba di mana terdapat Jetty untuk ke Pulau Samosir.. This is the challenging part... Jalan die berpusing menuruni bukit dan keluasan jalan hanya dlm 10 ke 12 kaki. Memang kalau berselisih confirm, masuk ke tepi semak skit.... Selama 2 jam tu memang seksa tengok.. Siapa yg tak tahan, confirm muntah beb.... akak aku muntah monggek dlm kereta supir tu...nasibla aku duk depan..kalau tak, aku pon jawab balik muntah die tadi..

Dalam perjalan ke parapat, kitorg dapat lihat scenery danau toba dan ade seskali berenti utk tangkap gmbar

Smpai di parapat dlm pukul 1.30 ptg. Kami terus singgah makan di sebuah restoran minang. Name die Restoran Istana minang.  Haa, ada satu commonnye restoran minang di sini... Die akan letak semua jenis lauk atas meja kite tanpa kite mintak (terutama dekat tourist). So die akan kire lauk yg kita sentuh saje...kite boleh suruh diorg amik balik kalau x nak.. Harga, seperti aku cakap sebelum ni agak mahal la...kalau bawak lebih 5 org, confirm RM100 ke atasnye...


Kitorang lunch dalam stengah jam je sebab nk kejar tempat beratur nk masuk feri kenderaan ke Pulau Samosir. Nasib baik la sempat masuk feri jam 2.30 ptg... Pickup seterusnya adalah dlm pukul 5.30 ptg.
Perjalanan menyeberangi danau toba ke samosir amik masa dalam 1 jam. Bayaran utk 5 orang termasuk kenderaan ialah Rp 120000 = Rm33 sehala. Murahla jugak.

Atas Feri tu, ada orang berjual macam2... Ade jugak budak kecik jadi penyanyi jalanan..haha...die akan nyanyi utk korang kalau korang bayar...tak taula lagu ape..


Seterusnye dlm part 3 sok.... wslm..

No comments:

Post a Comment