Thursday, December 5, 2013

Jalan jalan Medan - Berastagi - Danau Toba Part 3

Assalamualaikum and goodday bebs... Ni teman nak kabo.

Sambungan dari Part2

Setelah 1 jam menyeberang dengan feri pengangkut, kami tiba di Pulau Samosir.. Mase tu dah pukul 3.30 ptg .. Kami terus ke Tomok iaitu pekan kecil berdekatan dengan Jetty. Di Tomok terdapat gerai2 menjual pelbagai cenderahati, seriously jauh lebih menarik dari yang terdapat di Berastagi.. dan lebih murah..

Lepas lebih kurang satu jam berlegar, kami terus ke Ambarita, di mana terdapat perkampungan Batak dari keluarga Raja Siallangan.. Sampai di sana kami dikenakan seorang Rp3000 (90 sen) utk entry fees. Then kami di sambut oleh seorang tourist guide.. So die bawak kami ke sekitar perkampungan itu dan bercerita mengenai keluarga Batak di situ... and of course, thats not comes with free of charge.. Dah habis die bercerita dari A smpai Z, die mintala upah sebanyak RP 100 000 (28 ringgit). Boleh tahan gak bayaran die. Tapi worth of the information and warm welcome given,,,,


Habis je penerangan tadi, kami di minta keluar dari jalan belakang... dah tahu dah trick tu, nak keluar jalan belakang kena melalui kedai2 menjual cenderahati....memang susah gile nak cakap taknak..sebab diorang style merayu gile2 punye... aku salah sorang mangsa pujuk rayu..yela, makcik2 tua datg merayu, kate org susah, itu ini...kesian pun ade.. tapi yg aku pelik, cmna la end up aku bole terbeli ukiran rumah batak yg harga die 28 ringgit??? Make sense??...Bodo je rupe ukiran tu..aku rase klau kt central market mau jual 10 rgt paling mahal...

Aku ajak bapak aku jalan cepat2, elak datang lagi perayu2 tu..tup tup, mak aku ngan bini aku plak sangkut... Yang Best tu, mase nk naik kereta ade nenek tua datg kat mak aku..."Ini utk ibu bawa pulang".. Mak aku boleh percaya, terus jawab terima kasih... " Eh, mak ..tu bukan die bagi free tuuu..."..aku bgtau kat aku..mak aku cepat2 letak balik kt tangan nek tua tu... " 10 ringgit saja bu"... Key Chain gendang bodo jual smpai 10 ringgit?? Adui...aku suh mak aku cepat2 masuk kete..  kitorg pun blah cepat dri situ..

Bapak aku suruh terus pegi check in sebab die dah penat... aku dah book through phone guesthouse ni... kami pun carila sebab supir aku tk tau kt mane letak nye Romlan Guesthouse... Cari2 punya cari...jumpala..
Pastu cari jalan masuk....eh mane jalan masuk die?... kat situ ade satu jalan kecik, curam turun bukit dan rosak teruk menuju ke homestay tersebut.. confirm kereta x bole masuk....mau terbalik di buatnye..

So aku pun klua kereta and masuk kt tmpat tu pergi tinjau.. nmpak beberapa mat salleh tengah lepak.. di samping sekor anjing putih besa.. Aku pun pegi jumpa receptionist die .. " Emang itu jalan yang ada pak, enggak ada jalan lain... Mobil enggak bisa masuk"... jawab receiptionist die..

Utk pengetahuan, Romlan guesthouse ni aku jumpa dalam trip advisor...ramai org rate bagus tmpat ni...dan bilik die sangat murah RM38 ringgit utk bilik besa dangan private veranda... Aku mintak tengok bilik utk puaskan hati... Serious bilik die memang lawa (walaupon perabot dh usang) terutama bilik atas..
Tapi apakan daya, kite bawak orang tua...takkan la aku nk suh parents aku turun naik bukit yg curam tu.. aku pun sendiri nk dekat tergelincir di buatnye... Kenapa la tak da orang highlight pasal jalan masuk die dlm trip advisor? Pelik tul

Romlan guesthouse


Then kami decide utk cari yg lain.. Supir tu pun bgi cdangan utk menginap di Silintong hotel, dan aku pergi checkout tempat die... Memang cantik keadaan tmpat die.. wonder how much it cost... Die bwak aku masuk bilik dulu utk melihat2... Ok la bilik die.. Luas gak dan ade veranda kat luar mengadap tasik... Die bgtau hrga satu bilik Rp 400,000... (RM110)... Memula hesitate nk bayar beratus utk satu bilik sebab aku rasa ade lagi tempat2 lain yg jauh lebih murah....but sebab dah gelap mase tu dan hujan lebat... aku pun terus je check in je...so budget kat situ dah lari lagi sekali..

Silintong hotel

Sambung Part 4 besok....Wslm...






No comments:

Post a Comment